startsida om vi pysslar kontakt kreativ sponsra

tisdag 4 oktober 2011

Fotografering med systemkamera

Hej! Rebecka här, jag bloggar vanligtvis på LIVET PÅ TORPET men har äran att få skriva lite här också. Det ni får nu är ett hopplock av tre inlägg jag tidigare skrivit som handlar om tre saker jag tycker är viktigt när man fotar.

Jag har en systemkamera, en Nikon. Det är väldigt vanligt idag att folk fotar med systemkameror, men många fotar bara på auto (det gjorde jag innan) och det är synd, tänk er HD-reklamen. Kanske lite dåligt exempel, men man har massa HD-kanaler, men man använder dem inte för man har ingen HD-tv (eller är det tvärtom?). Nu har man ju en HD-tv, men man använder ändå inte HD-kanalerna (även fast man har dem också!), förstår ni hur jag menar? Alltså man har en systemkamera, men man använder inte dess funktioner. 
Jag ska försöka förklara på ett bra sätt. 
Jag använder mig av tre inställningar, bländareslutartid och ISO
Bländaren är öppningen i kameran som bestämmer hur mycket ljus som ska släppas in. Har jag ett lågt bländartal släpper alltså kameran in mer ljus, och jag kan ha en kortare slutartid. Dessa två samarbetar alltid. Ett lågt bländartal ger också ett kort skärpedjup, jag visar exempel på bilderna nedanför.
Exempel för att veta vilka inställningar jag menar under bilderna;
1/200 = slutartid
ISO 200 = ISO-talet
f/1.8 = bländaren

1/200, ISO 200, f/1.8
1.8 är ett väldigt lågt bländartal och det finns inte på alla objektiv. Vanligt är att man kommer ner runt 4.  Här kan ni se att det bara är en del av ljusstaken som är i fokus, resten är rejält oskarpt.

1/40, ISO 200, f/4
Bländare 4 innebar att jag fick ha slutartid 1/40, vilket gjorde att jag tog hjälp av ett stativ, annars hade jag darrat för mycket på handen och bilden hade blivit suddig (fast då på ett dåligt sätt).

1/3, ISO 200, f/13
På bländare 13 får jag nästan allt i bilden i skärpa, och går man till ett högre bländartal blir då ännu större del i bilden i skärpa. Här har jag en lite längre slutartid och det är i princip nödvändigt ha stativ :)

Som ni ser har jag inte rört ISOn alls, och det är tack vare att jag haft stativ därför kunnat ha väldigt långa slutartider. Jag ska förklara vad ISO innebär, men först ska jag visa två exempel på olika slutartid.

Slutartid är väldigt enkelt egentligen. Det är tiden när slutaren på kameran är öppen. Tiden kameran tar bilden alltså. 


5", ISO 200, f/1.8
Här är slutartiden 5 sekunder, en lite längre slutartid. Bilden är tagen i ett mörkt rum med en ficklampa som gått runt i cirklar. Och resultatet blev såhär. Där ljuset är starkast i bilden, där har ficklampan hållits still en kort stund och bilden har där blivit mest belyst.


1/1000, ISO 200, f/5.3
På den här bilden är slutartiden väldigt kort, och därför har jag fått med precis när personen landar i vattnet. Kameran knäpper ögonblicket liksom.

ISO anger ljuskänsligheten på kameran. Fotar man i dåliga ljusförhållanden skulle man kunna höja slutartiden, men fotar man människor är det lätt att de rör sig och då skulle man kanske egentligen velat ha en kort slutartid. Man kan ju naturligtvis också fota med blixt, men är man som jag och helst undviker det, är det bra att förstå vad ISO innebär.

På min kamera ändrar jag nästan aldrig ISOn, brukar ha den inställd på 200, eller möjligtvis 400, för så fort jag går lite längre upp blir bilden kornig. Det beror på vilken kamera man fotar med, en lite dyrare kamera brukar ofta kunna hantera högre ISO-tal utan problem. Men även om bilden blir lite kornig kan det vara värt att ha ett högt ISO-tal för att slippa blixten, eller istället för lång slutartid som kanske resulterar i en suddig bild (men ibland är det just vad man vill uppnå).


1/15, ISO 100, f/1.8
Slutartiden är relativt lång, men ISOn är också väldigt låg. Tack vare stativet (eller bunten med böcker) kan jag hålla kameran still, och bilden påverkas knappt (av den långa slutartiden).

1/200, ISO 1600, f/1.8
Här har jag ISO 1600 vilket betyder att jag kan ha en kortare slutartid. Bilden blir däremot kornigare, men i de 500 pixlars bredd som bilden nu är i syns det knappt (så innan man tvekar att ha ett högt ISO-tal, kan man fundera på vad bilden ska användas till).


Närbild, den till vänster med ISO 100, den till höger med ISO 1600.

Vad har då bländare, slutartid och ISO gemensamt? Jo, de reglerar allihopa ljuset. Jag tycker det bästa resultatet är när man själv ställer in allihopa, för då har man full kontroll (nästan) på hur bilden ska bli. Det är ju en smaksak, men nu vet ni kanske lite mer vad dessa tre innebär och det är bara att börja experimentera! 

Tusen tack Rebecka för dina finfina fototips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna några ord...