startsida om vi pysslar kontakt kreativ sponsra

torsdag 29 september 2011

Lady marmalade

citrusmarmelad
 Apelsinerna är billiga i "vår" affär just nu, så JAG köpte mängder. Och kom på att jag skulle göra marmelad.
Marmelad är nämligen en finfin gåbortpresent. Alltså, hemgjord marmelad är trevligt att ta med när man är bortbjuden till någon.
Det finns tusentals olika marmeladrecept, men jag bestämde mig för att köra på mitt gamla vanliga enkla och okomplicerade. Ett säkert kort, liksom.
Först diskade jag glasburkar. Jag tycker att man ska återanvända de man har hemma istället för att köpa nya. Det kan vara lite lnepigt att få bort gamla etiketter, men med lite envishet går allt.

glasburkar
 Såhär gjorde jag min marmelad:
1 kg citrusfrukter (gärna ekologiska)
8 dl vatten
12 dl socker
1-2 tsk citronsyra
Borsta frukten i hett vatten. Skär i mindre bitar och finfördela till en grynig massa i matberedare.
Koka fruktmassan med vattnet i ca 20 minuter, med lock.
Tag grytan från värmen och rör i sockret, lite i taget. Koka upp och koka kraftigt utan lock i ca 10-15 minuter.
Låt marmeladen stå några minuter, tag bort skum.
Rör ner citronsyra.
Ös upp marmeladen i rena heta glasburkar och sätt genast på lock.
Det blev ca 8 små burkar.
Förvara svalt.

marmeladetikett
Under tiden som marmeladen kokade gjorde jag etiketter. Jag skrev ut text på ett färgat papper, klippte och målade en liten svart kant.

citrusmarmelad
 Nu får vi hoppas att mottagaren gillar citrusmarmelad!

citrusmarmelad
Ps. vi får se om marmeladen i en av burkarna smakar taco-sås. Ett av locken luktade nämligen väldigt mycket taco.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna några ord...